سه شنبه ۰۴ دی ۰۳

اوتیسم چیست؟

۹ بازديد

اوتیسم چیست؟

اتیسم یا اختلال طیف اوتیسم (ASD) به طیف گسترده ای از شرایط که با چالش هایی با مهارت های اجتماعی ، رفتارهای تکراری ، گفتار و ارتباطات غیر کلامی مشخص می شود ، اشاره دارد. براساس مراکز کنترل بیماری ، اوتیسم امروز 1 از 36 کودک در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

ما می دانیم که یک اوتیسم وجود ندارد بلکه بسیاری از زیرگروه ها وجود دارد که بیشتر تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارند. از آنجا که اوتیسم یک اختلال طیف است ، هر فرد مبتلا به اوتیسم مجموعه ای از نقاط قوت و چالش دارد. شیوه هایی که افراد مبتلا به اوتیسم یاد می گیرند ، فکر می کنند و حل مسئله می توانند از بسیار ماهر تا به شدت به چالش کشیده شوند. برخی از افراد مبتلا به ASD ممکن است در زندگی روزمره خود به پشتیبانی قابل توجهی نیاز داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است به حمایت کمتری نیاز داشته باشند و در برخی موارد کاملاً مستقل زندگی می کنند.

عوامل مختلفی ممکن است بر رشد اوتیسم تأثیر بگذارد ، و اغلب با حساسیت های حسی و مسائل پزشکی مانند اختلالات دستگاه گوارش (GI) ، تشنج یا اختلالات خواب و همچنین چالش های سلامت روان مانند اضطراب ، افسردگی و مشکلات توجه همراه است.

علائم اوتیسم معمولاً در سن 2 یا 3 سالگی ظاهر می شود. برخی از تأخیرهای توسعه مرتبط حتی زودتر ظاهر می شوند و اغلب می توان آن را در اوایل 18 ماه تشخیص داد. تحقیقات نشان می دهد که مداخله اولیه منجر به نتایج مثبت در زندگی بعدی برای افراد مبتلا به اوتیسم می شود.

* در سال 2013 ، انجمن روانپزشکی آمریکا چهار تشخیص اوتیسم مجزا را در یک تشخیص چتر اختلال طیف اوتیسم (ASD) ادغام کرد. آنها شامل اختلال اوتیسم ، اختلال تجزیه و تحلیل در کودکان ، اختلال رشد فراگیر-در غیر این صورت مشخص شده (PDD-NOS) و سندرم آسپرگر بودند.

ضمن خدمت فرهنگیان چیست ؟

۵ بازديد

آموزش ضمن خدمت فرهنگیان آن دسته از آموزش است که حین خدمت برگزار می شود و هدف از آن ارتقا سطح دانش و مهارت معلمان و فرهنگیان است.  در ادامه درباره دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اطلاعات بیشتری را آورده ایم.

در ایران دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد. یک میلیون معلم در آموزش و پرورش نیاز به بهسازی دارند و این کار در دانشگاه فرهنگیان زمینه‌ساز تحول در نظام آموزش و پرورش است. از دیرباز مراکر تربیت معلم محوری‌ترین پایگاه در امر آموزش و توانمندسازی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند. توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش جزو سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است. این مسئولیت بر عهده مرکز بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان است.

 

اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت

پیشرفت و بالندگی هر کشور به انسان‌های آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارامد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند. تحقق توسعه، نیازمند پرورش نیروی انسانی باکیفیت و باصلاحیت است و پیشرفت همه‌جانبه بدون داشتن انسان‌هایی فرهیخته و متدمن ممکن نیست.

فرایند آموزش و به‌سازی از فعالیت‌های ضروری و پیگیر برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط می‌باشد و آموزش، ابزاری است که به وسیله فنون و روش‌های مختلف، مدیران را در اداره سازمان‌ها یاری می‌رساند. ایجاد یک نظام اداری مطلوب و مناسب، تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی امکان‌پذیر است.

چیرگی روزافزون انسان بر طبیعت و شناخت و آگاهی از ناشناخته‌ها و پژوهش برای یافتن تکنیک‌ها و ابزارهای جدید به منظور حل مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در کشورهای در حال پیشرفت، مسئله آموزش نیروی انسانی را بیش از پیش مهم و مؤثر نموده است.